Jak funguje chargeback neboli zpětná platba

Placení online platební kartou má také svá rizika. Obchodník Vám i přes řádné uhrazení ceny nemusí dodat objednanou službu či zboží. Je vůbec možné v takovém případě získat své peníze zpět a jak? Řešením může být tzv. zpětná platba.

Proti neférovým obchodníkům na internetu existuje možnost obrany, která je vysvětlená v nové zprávě sítě Evropských spotřebitelských center (ESC). Jedná se o postup tzv. zpětné platby (chargeback), při kterém jsou spotřebiteli vráceny peníze na základě žádosti podané bankou.

 

Víte, že...

Právy spotřebitelů se v rámci zemí EU zabývá Evropské spotřebitelské centrum, které spotřebitelům poskytuje informace o jejich právech. Zároveň jim nabízí mimosoudní pomoc při řešení přeshraničních sporů s obchodníky z cizích zemí. Více informací najdete na jejich webových stránkách www.evropskyspotrebitel.cz.

Zpětná platba je určená především pro neautorizované transakce, které proběhly bez vědomí majitele platební karty. V případech, kdy byl zadán správný PIN, má však spotřebitel velmi omezené možnosti obrany. I proto je možné zpětnou platbu využít v rámci zemích EU a to i v případech, kdy Vám obchodník nedodá objednané zboží či službu nebo Vám strhne vyšší částku, než původně uváděl. Záleží však na bance, zda žádosti podvedeného spotřebitele vyhoví. Právně nelze v těchto případech zpětnou vazbu požadovat.

Banku je třeba kontaktovat okamžitě. Spotřebitel by měl být zároveň schopný svou žádost podpořit dokumenty, které dokazují podvodné záměry obchodníka (např. emailová komunikace, doklad o insolvenci a další).

 

Hrubou nedbalost spotřebitele musí dokázat vydavatel platební karty

Banka má právo odmítnout žádost o zpětnou platbu v případech, kdy došlo ke zneužití platební karty vinou hrubé nedbalosti majitele. Tu však musí dokázat právě banka. A v takovém případě nemá spotřebitel žádný nárok na vrácení peněz.

Existují také další případy, kdy může spotřebitel požádat o vrácení peněz. Například, když obchodník neumožní odstoupit spotřebiteli od smlouvy v zákonné lhůtě, a nebo když z důvodu insolvence nemůže dostát svým závazkům. Nákup však musí být uskutečněn online a uhrazen platební kartou.

Zpětnou platbu využili například cestující zkrachovalé maďarské letecké společnosti Malév. Ti, kteří letenku zaplatili platební kartou online, své peníze získali zpátky. Zbylí cestující však o své peníze nenávratně přišli.

Kreditní karta Citi Shell

Shell MasterCard od Citibank

  • Bonus až 5 % z ceny paliva u čerpacích stanic Shell v ČR
  • Bonus až 0,5 % z ceny všech ostatních nákupů
  • Až 55 dní bezúročného období
Kreditní karta Citi CSA

Citi ČSA MasterCard World

  • Vstupní bonusy až 20 000 mil
  • Rodinné cestovní pojištění v ceně kreditní karty
Kreditní karta Citi Gold

Citi Gold

  • Kreditní limit až 600 000 Kč
  • Až 55 dní bezúročného období
  • Až 25 % sleva na zboží a služby v rámci Gold Club a Citi Club
Kreditní karta Citi O2

O2 Citi

  • Až 30% sleva na služby O2
  • Slevy až 25 % u partnerů programu Citi Club
  • Automatická platba vyúčtování za mobilní služby
Kreditní karta Citi O2 Gold

O2 Citi zlatá

  • Až 40 % sleva na služby O2
  • Čím více platíte s kreditní kartou, tím více ušetříte na O2 službách
  • Automatická platba vyúčtování za mobilní služby
Kreditní karta Citi BILLA

Citi BILLA

  • 3 % bonus z nákupu v BILLA v ČR, 1 % ostatní
  • Při používání karty vracení poplatku za vedení
  • Až 55 dní bezúročného období

Co Vám může iKreditka.cz nabídnout?

Smyslem portálu iKreditka.cz je poskytnout Vám, našim klientům, možnost získat informace o kreditních kartách Citibank jednoduchou a jasnou formou, stejně jako snadno vyřídit žádost o vybranou kartu. Po vyplnění formuláře budete brzy kontaktováni našimi operátory, kteří s Vámi celou žádost rychle a snadno vyřídí.

Kreditní karty Citibank!

Citibank je seriózní a spolehlivou společností, která se může pochlubit 200 lety úspěšné historie. Působí ve více než stovce zemí světa a obsluhuje 200 milionů soukromých a podnikových klientů. V České republice Citibank nabízí své služby od roku 1991.